Daar gaan we w....ow nee, we zijn er al :-) - Reisverslag uit Āwash, Ethiopië van Marjolein Huissen - WaarBenJij.nu Daar gaan we w....ow nee, we zijn er al :-) - Reisverslag uit Āwash, Ethiopië van Marjolein Huissen - WaarBenJij.nu

Daar gaan we w....ow nee, we zijn er al :-)

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

08 December 2013 | Ethiopië, Āwash

Gewoon helemaal vergeten te melden dat ik weer op reis ga. En inmiddels ben ik alweer een week weg...

Even kort hoe, wat, waar etc van dit project. Komend half jaar ga ik werken in Barbara May Maternity Hospital. Zoals de naam al zeg alleen maar gynaecologie en obsetrie. Het ziekenhuis staat in Mille, Afar region. Afar is een apart stukje Ethiopie. De bevolking, de Afar, zijn nomaden en dus is het nogal een uitdaging om oa goeie gezondheidszorg te geven. Het is een regio waar de moedersterfte zeer hoog is. Valerie Browning werkt al jaren hier om de situatie te verbeteren (zie www.apdaethiopia.org) en de nieuwste ontwikkeling is het ziekenhuis. Ziekenhuis en ik worden ook gesteund door de Barbara May foundation, opgericht door Andrew Browning (zie www.barbaramayfoundation.com en www.maternityafrica.org).

Het ziekenhuis wordt gerund door een bejaarde (uh...gepensioneerde) Britse gynaecologe, dr Margaret. Zij is hier al vanaf het begin en is na 3 jaar nog steeds niet van plan om te vertrekken, wat wel respect verdiend (zullen jullie begrijpen als ik komende weken meer vertel over hoe het hier is ;-)).

Tot zover het zakelijk gedeelte. Heb na een goeie reis eerst wat dagen in Addis Abeba doorgebracht, waar toevallig zo ongeveer iedereen die ik vorige x had ontmoet ook was. Wat een gezelligheid. Heerlijk logeeradresje gevonden bij een Nederlands stel, lekker gegeten en gedronken, veel gerelaxed. En tot slot nog verjaardag van Irma gevierd met hapje, drankje, waterpijp en tot in de late uurtjes dansen. Wat echt bijzonder leuk was, maar volgende ochtend wel erg pijnlijk, zeker met nog een autorit van 10 uur voor de boeg ;-)

Ja ja, 10 uur....Mille ligt echt in de middle of nowhere. En onderweg werd al duidelijk dat het hier anders is. Dat werd vooral duidelijk toen we opeens moesten stoppen voor een kudde overstekende kamelen ipv koeien of ezels. En het is droog en dor, geen groen te bekennen. Maar internet en stromend water....een hele vooruitgang ten opzichte van vorige keer ;-). Maar meer over hier en het ziekenhuis (met beeldmateriaal) volgende x.

Keep you posted! xx

P.s. Mille wordt niet herkent als plaats (zegt genoeg , hehe). Maar het ligt nog zo'n 300 km boven Awash

• 08 December 2013 - 19:12

Jessica:

Zet 'm op daar! Blij te horen dat je goed gearriveerd bent. xxx

• 10 December 2013 - 16:37

Laura:

Heey Marjolein,
    klinkt als een hele stoere plek! Heel veel succes gewenst (nog heel even) uit Zambia.

• 21 December 2013 - 19:02

Danielle Kloor:

Hoi Marjolein, klinkt allemaal geweldig en hoop dat je het er heel erg naar je zin zult hebben. Ik wens je in ieder geval alvast hele fijne feestdagen toe en een heel gelukkig en gezond 2014, xxx Danielle