Bezoek! - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Marjolein Huissen - WaarBenJij.nu Bezoek! - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Marjolein Huissen - WaarBenJij.nu

Bezoek!

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

02 September 2012 | Sierra Leone, Freetown

Hallo allemaal,
Deze keer geen verslag van Marjolein, maar van ons; Odette en Renee, vriendinnen en studiegenootjes. We hebben net 2 weken in Sierra Leone beleefd die een onvergetelijke indruk gemaakt hebben.

De reacties van mensen aan wie wij onze plannen vertelden waren meestal: ‘zou je dat wel doen?’ De net-uitgebroken cholera-epidemie maakte het er niet beter op. Maargoed, toen we in SL aankwamen, begon de chaos meteen. Veel mannetjes met pasjes op overal op het vliegveld.. waarvan de functie ons niet geheel duidelijk was. Ze doken op onze bagage & lieten ons voordringen bij de douane, haha! Gelukkig kwam Marjolein ons de volgende ochtend ophalen. Na een veerboot-tochtje (ja, je dacht toch niet dat het vliegveld op een makkelijk bereikbare plek is aangelegd?!?) en een autoritje van ong 3 uur kwamen we in Makeni aan.

We hebben een aantal dagen in het ziekenhuis rondgekeken, ohnee, niet alleen gekeken; Odette heeft ook meteen een operatie gedaan...! Hoe gaaf! Onze omschrijving van het ziekenhuis: ook hier chaos, warm, geen privacy voor patienten, verpleging in 5 verschillende soorten pakjes, onverschillige patienten die het prima vonden om te worden gefotografeerd. We hebben Marjolein (ohnee, Dokta Maria) de visite zien doen op een al aardig Afrikaanse manier en met een goed woordje Krio. Meest indrukwekkend was de OK waar Marjolein geheel in haar element is en de meest uiteenlopende operaties uitvoerd (voorzien van KEIHARDE muziek).
De avonden werden doorgebracht op de veranda van de buren met de 2 Ierse meiden en de Duitse student. Of we gingen uit eten; chicken & fried rice of chicken & chips. Of heel soms beef, maar of dat nou beef-cow, beef-goat of beef-random animal was, bleef onduidelijk. In ieder geval was het een omgekeerd Atkins dieet: volop koolhydraten, geen groente of fruit. Ook hebben we kennis gemaakt met Marjolein haar vrienden: een bijzonder gemixte groep, bestaande uit Britten, Zuid-Afrikanen, Australiers, Ieren, Duitsers en Nederlanders. Vooral de pubquiz was legendarisch. Antwoord op alles: Kenny Rodgers of Newcastle upon Tyne. En ohja, voor dat je een biertje drinkt, moet je eerst even de bovenkant van het flesje afvegen met een servetje om de cholera / lassa fever ervan af te vegen (geleerd van hypochondrische expats).
Het weekend hebben we aan het strand & in de jungle doorgebracht. De rit erheen was euhm... tja...denk aan de meest slechte dirtroad met potholes en smalle bruggetjes en GEEN 4x4... dan kom je in de buurt. Na uitrusten op het strand, heerlijke baracuda eten, zwemmen in de regen & ook in de zon en rode wijn voor het kampvuur was het tijd voor een douche... ohnee geen water.
De jungle was net als het strand onvoorstelbaar mooi. Opnieuw een beroerde dirtroad erheen maar daarna een oase van rust. Een bezoekje aan het chimpansee opvangcentrum was bijzonder. Al 18 jaar worden hier chimps opgevangen die door mensen als huisdier zijn gehouden. Zelfs tijdens de burgeroorlog werd er hier voor de aapjes gezorgd. Nu zagen wij heel grappige en blije aapjes in bomen hangen / slingeren en komkommers vangen!
Terug in Makeni hebben we nog 2 dagen lekker niks gedaan. Behalve Marjolein dan, die moest weer aan het werk. Al met al was dit een onvergetelijke ervaring waarna we een beetje beter begrijpen waarom Marjolein dit doet en hoe haar wereld er nu uitziet. Wanneer jullie haar weer zijn en je begrijpt niet wat ze zegt; hier alvast de vertaling van haar meest gebruikte woorden:
Oi: kan voor alles gebruikt worden
Plentie tenky: erg bedankt
Don don: klaar
AAAAAh men: ohjee (=Iers)
Small small: klein / beetje / langzaam

Groetjes, Odette en Renee

PS dingen die wij noooooooit in Afrika zouden doen:
- ernaartoe gaan tijdens een cholera epidemie
- langs de snelweg lopen
- in het donker gewoon overal naartoe gaan (met of zonder auto)
- midden in de nacht achterop een Okada (=motor) gaan zitten, zonder helm die heeeel hard over de snelweg rijdt
- lokaal voedsel eten
- in huis al je stapels met geld op tafel laten liggen (en nee de deur niet op slot doen)
Maar in Sierra Leone kon dit gelukkig allemaal zonder problemen :-) . C/ Sierra leone klinkt heel gevaarlijk maar is dat niet! Marjolein , we hebben een briljante tijd gehad, bedankt voor jouw gastvrijheid. We missen je nu al! Dikke zoen, O&R

• 02 September 2012 - 13:50

Hanneke:

Hey Renee, Odette en Marjolein,
    Wat leuk om jullie indrukken hier te lezen! Odette hoe stoer dat je even bent gaan mee opereren toch niet een gynaecologische ingreep he ;-) Renee heb jij de ineiding gedaan? Of een paar pijnteam consultjes?
    Marjolein wat ben jij slank geworden zeg! Op zich wel begrijpelijk als ik dat bord soep(?!) met botten erin zie, was dat te eten? Cool om je zo aan bed te zien zitten met een echo apparaat!

Odette geniet nog even van Nice, Renee succes met aclimatiseren in NL en mayo geen cholera oplopen he!
    Tot snel!
    Liefs hanneke

• 03 September 2012 - 18:09

Marjolein:

Whieeeeeeeeeee, lekker snel! Super bedankt meiden! Heb een heerlijke tijd gehad en ging veel te snel voorbij. Mis jullie wel een beetje, maar zoals gewoonlijk weer ernstig druk aan het werk! Dikke X voor allemaal daar XX

• 10 November 2012 - 11:31

Johan Huissen:

Hallo Marjolein. Al een hele tijd geen berichtjes gezien van je. Gaat alles goed?????
    Groetjes vanuit een mistroostig Oud Sabbinge
    Pa en Mientje