Daar boven op die berg... - Reisverslag uit Gēdo, Ethiopië van Marjolein Huissen - WaarBenJij.nu Daar boven op die berg... - Reisverslag uit Gēdo, Ethiopië van Marjolein Huissen - WaarBenJij.nu

Daar boven op die berg...

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

10 Oktober 2013 | Ethiopië, Gēdo

Was het leven zwaar, maar heb ik een fantastische tijd gehad! Geen stromend water, laatste weken geen elektriciteit, kou, modder, overstromingen in kamer, dagen geen netwerk, een douchebak vol insecten…zijn dingen die voor de nodige uitdagingen hebben gezorgd. Zoals: moeten douchen in een public shower met een transparant douchegordijn en daar tegenover nog een spiegel (om er maar zeker van te zijn dat ze je blote kont kunnen zien); 3 dagen zonder water at all, dus ook je wc niet door kunnen spoelen (voordeel: je kamer stinkt zo erg, dat je jezelf iig niet ruikt na 3 dagen niet wassen); etc etc. Maar het is ook verbazingwekkend hoe snel je went aan gebrek aan alles en je een systeem hebt die het leven best dragelijk maakt. Waarschuwing voor present and future volunteers: als je gaat klagen over je huis etc, krijg je mijn omstandigheden als voorbeeld (in het kader van…het kan altijd erger) ;-)

Maar het waren vooral de mensen om me heen die ervoor gezorgd hebben dat ik het fantastisch heb gehad. En niet alleen omdat de enige manier om het warm te krijgen was om met zoveel mogelijk mensen op 1 matrasje te zitten. De lokale dokters hebben erg goed voor me gezorgd, waren er altijd als ik iets of iemand nodig had en waren vooral heel gezellig. Op werkgebied was hun openheid om over reproductive and sexual health te praten verbazingwekkend en mede hierdoor heb ik in korte tijd toch veel kunnen bereiken. Met een blij en trots gevoel verlaat ik Gedo Hospital.

Ethiopie is een prachtig land, met veel cultuur en historie, heerlijk eten en de meest fantastische koffie die ik ooit heb gedronken. Dit keer een vakantie ingepland en samen met Renee 12 dagen door het zuiden van Ethiopie gereisd. Machtig mooi, interessant, bizar en vooral heel gezellig en relaxed. Het is onmogelijk om heel kort uit te leggen wat ik allemaal heb gezien, gedaan, geleerd etc. Maar als je nog een vakantiebestemming zoekt…zet Ethiopie op je lijst.

Heb het zo naar mijn zin hier, dat ik zeker nog een keer terug ga. Makkelijk om te zeggen, want heb hier een andere baan gevonden. Nog niet 100% zeker, maar als alles volgens planning verloopt, ben ik hier over 2-3 maanden weer terug. Maar…eerst naar huis, genieten van warm stromend water en, nog veel belangrijker, mijn familie en vrienden.

Tot morgen!

  • 10 Oktober 2013 - 08:30

    Wim Nijssen:

    zaterdag praten we verder!

  • 10 Oktober 2013 - 19:53

    Renee:

    Hi M, wat een leuk stukje heb je geschreven. We hebben speciaal voor jou (hihi) het weer aangepast aan dat van je berg..... Geniet van je tijd hier in NL en tot gauw! X

  • 12 Oktober 2013 - 14:16

    Marjolein:

    Ahhhhh, sorry Wim. Door al het reisgedoe en slaaptekort helemaal vergeten....so sorry! Wil je ff contacten, maar heb geen mailadres etc meer van je. Hoop dat je dit leest en ergens contactgegevens kan achterlaten....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Actief sinds 01 Feb. 2012
Verslag gelezen: 1021
Totaal aantal bezoekers 60656

Voorgaande reizen:

01 April 2015 - 01 April 2016

Maternal Health, Bahir Dar, Ethiopia

01 December 2013 - 26 Juni 2014

Maternal and neonatal health care in Afar Ethiopia

29 Juni 2013 - 10 Oktober 2013

Maternal and newborn care in Ethiopia

17 Maart 2012 - 30 November -0001

My year in Sierra Leone

Landen bezocht: