Hospitaala Geedoo - Reisverslag uit Gēdo, Ethiopië van Marjolein Huissen - WaarBenJij.nu Hospitaala Geedoo - Reisverslag uit Gēdo, Ethiopië van Marjolein Huissen - WaarBenJij.nu

Hospitaala Geedoo

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

20 Juli 2013 | Ethiopië, Gēdo

Afgelopen week ben ik, bij de presentatie van het jaarrapport, officieel voorgesteld aan de belangrijke mensen en de community. Een groot feest met een vers geslacht geitje. Dus sinds een week echt officieel aan de bak in Hospitaala Geedoo.

Nou ja...aan de bak....het is erg rustig in het ziekenhuis. Soms ben ik blij als ik wel 1 hele patient heb in labour ward. Dit heeft verschillende redenen. Het is regenseizoen, dus de weg is niet goed begaanbaar. Men komt pas als men bijna dood neervalt. Daarnaast is het oogstseizoen, dus men moet hard werken en er is nog geen geld om het ziekenhuis te bezoeken (zou niet moeten uitmaken, aangezien Maternal Health Care gratis is.....???). En als laatste is de OK momenteel gesloten vanwege een technisch mankement (iets met de anaesthesie). Dit laatste vind ik erg jammer en frusti. Niet alleen omdat ik van snijden houd, maar ook omdat ik alle spoedgevallen moet doorsturen naar een ander ziekenhuis. Frustrerend omdat je weet dat je het zelf kan, maar ook omdat de reis naar het volgende ziekenhuis lang is en veel geld kost. Even een voorbeeld van wat voor gevolgen een gesloten OK kan hebben. Een moeder wordt doorgestuurd van een perifeer Health Centre. Oops...een tweeling, wist men niet. De eerste was in health centre geboren, nummer 2 bleek niet helemaal goed te liggen. Bij onderzoek stak er idd een hand uit. Tevens vies vruchtwater en een hartslag van de baby die veel te snel was. Een keizersnede is de enige/beste oplossing. Maar dat kan niet. De rit met de ambulance moet de patient zelf betalen en is erg duur. 2 uur na besluit om de patient over te plaatsen voor een operatie, komt de familie met geld aan. Jippie, best nog snel. Alleen is helaas de ambulance niet aanwezig. Na nog eens 2 uur is die eindelijk ook gearriveerd en kan de patient op transport voor een rit van nog eens ruim een uur naar het volgende ziekenhuis. Gevolg: baby dood!

Gelukkig zijn er veel mooie en leuke dingen. Heb een stuitbevalling gedaan (met extractie, want geen tijd om over te plaatsen en geen OK), met als resultaat een mooi gezond meisje. En de eerste tweeling is ook op de wereld gezet :-)

Verder veel les geven aan verloskunde studenten wat erg leuk is. En heb mijn engeltje gevonden. Een Clinical Health Officer, Yemi, die goed Engels spreekt, erg slim en gemotiveerd is. Haar leer ik om echo's te maken, zodat problemen in de zwangerschap op tijd kunnen worden ontdekt. Ze doet het echt fantastisch.

De rest van de dag is lekker veel kletsen, koffie drinken in de 'lounge' op het ziekenhuis terrein en zo veel leren over de lokale cultuur. Met andere woorden ik vermaak me nog prima!

Tot snel! xx

• 20 Juli 2013 - 16:35

Astrid :

Je doet weer goed en nuttig werk Marjolein, top! Ben trots op je!
    Xx Astrid

• 20 Juli 2013 - 23:03

Gerda Van Der Wier:

Heel erg leuk om wat van jouw avonturen te lezen Marjolein! Veel succes! Groetjes van Gerda

• 21 Juli 2013 - 00:29

Conny:

Leuk om te lezen Mar!!

• 21 Juli 2013 - 22:35

Jessica:

Klinkt goed Marjolein!!! En pas goed op dat engeltje ja, die zijn goud waard daar. Heel veel succes! X

• 22 Juli 2013 - 11:00

Irma:

Mooi om te lezen Marjolein!
    Tot over een paar dagen op de ICT :)
    X